Dit zijn de oorzaken van al die kantoorpijntjes

Op werkdagen zitten volwassen in Nederland uit onderzoek van het CBS gemiddeld 9,9 uur per dag. Veel uren daarvan worden gespendeerd op kantoor. Tijdens deze uren kunnen veel fouten worden gemaakt die klachten met zich meebrengen in het dagelijks leven.

  1. Te weinig beweging
    Stilzitten is dan ook het eerste veel voorkomende probleem. Wanneer je vaak en lang zit wordt de m. iliopsoas, ook wel heup-lendenspier genoemd korter. Dit geeft een stijf of pijnlijk gevoel in de onderrug wanneer je opkomt uit een stoel.
    Probeer vaker te bewegen onder kantoortijd. Je kunt natuurlijk wat vaker een wandelingetje maken, maar je kan ook korte krachtoefeningen doen. Dit is niet alleen goed voor de spieren, door enkele minuten iets anders uit te voeren wordt de concentratie ook nog eens beter.
  2. In het beeldscherm kruipen
    Een volgende fout die veel wordt gemaakt is dat mensen te dicht naar het beeldscherm toe hangen of in het beeldscherm ‘’kruipen’’. Dit kan klachten geven aan de nek, maar kan ook vermoeidheid en hoofdpijn met zich meebrengen. Door deze houding komt er meer spanning op de spieren van de nek en boven rug. Een manier om de spieren weer tot rust te laten komen is door de nek op werk regelmatig van links naar rechts te draaien (rustig nee schudden).
  3. Te hoog bureau
    De derde fout die veel terug te zien is, is zitten achter een te hoog bureau. Dit gebeurt vooral veel wanneer mensen ook thuis werken. Wanneer een bureau niet goed afgesteld is op computerwerk kan er veel druk op de schouder komen te staan die dezelfde klachten veroorzaken als te dicht op het scherm zitten.
    Om dit tegen te gaan is het verstandig om af en toe rondjes te draaien met de schouders. Wanneer de schouders in de lage positie zijn, zouden ze vanuit de ellebogen ongeveer in 90 graden moeten zijn met het bureau of de tafel.
  4. Zitten, zitten en nog eens zitten
    Zoals de punten hierboven al aangeven kan er veel fout gaan met zitten. Er is één makkelijke oplossing voor: Ga staan! Tegenwoordig zijn er steeds meer bureaus speciaal om achter te staan. Dit zorgt dat je regelmatig wisselt van houding en je spieren in de lage rug niet verkorten door het zitten. Er bestaan zelfs speciale desk-bikes zodat je fietsend je werk kan doen. Gooi die stoel maar de deur uit!
  5. Geen hulp inschakelen
    Zijn er ondanks enige aanpassingen nog klachten aanwezig? Ga dan niet de fout in door er lang mee rond te blijven lopen (of zitten). Schakel een fysio- of oefentherapeut in om advies te vragen en samen snel aan een oplossing te werken.
Op basis van dit artikel is in samenwerking met MensHealth de volgende publicatie tot stand gekomen : https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a28217632/hierdoor-krijg-je-last-van-die-kantoorpijntjes/

COPD

Een oefenzaal waar u onder begeleiding aan uw gezondheid kunt werken.

Wat is COPD? 

COPD is de afkorting voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. In het Nederlands ook wel chronisch obstructieve longziekten genoemd. COPD is een verzamelnaam voor twee vormen van blijvende longziekten, namelijk chronische bronchitis en longemfyseem. 
In deze blogpost staat in het kort wat COPD is en hoe er mee om gegaan kan worden. Want u kunt zich voor stellen wat voor impact het heeft wanneer ademhalen niet meer vanzelfsprekend is.

Longemfyseem
Bij longemfyseem gaan er kleine blaasjes in de longen kapot. Hierdoor werkt er nog maar een kleiner deel van uw longen. De blaasjes die namelijk kapot zijn gegaan, herstellen niet meer. Moeite met uitademen is hierbij een veel voorkomende klacht. 

Chronische bronchitis
Dit is de bekendere vorm van COPD. Bij chronische bronchitis zijn de kleine onderdelen van de longen altijd geïrriteerd of ontstoken, als reactie op deze ontsteking wordt er meer slijm aangemaakt. Ophoesten van slijm is dus een veelvoorkomende klacht bij chronische bronchitis.

Omgaan met COPD 

Huffen 
Vastzittend slijm kan erg vervelend zijn. Een goede manier om slijm los te krijgen is te hoesten, als dit niet goed gaat kan ‘’huffen’’ helpen. 
Adem eerst rustig en diep in, adem daarna krachtig uit via de keel. Deze krachtige ademhaling kunt u vergelijken met het beslaan van een glas of spiegel. Herhaal dit meerdere keren waar nodig zodat het slijm omhoog komt.

Pursed Lip Breathing
Een andere techniek bij COPD is voor kortademigheid, deze techniek heet ‘’pursed lip breathing’’ en is goede techniek om weer op adem te komen. 
De techniek gaat als volgt gebruik twee seconden om diep in te halen door de neus. Zorg dat de mond dicht is. Adem vervolgens vier seconden uit door de mond. De mond maakt hierbij de vorm alsof u door een rietje drinkt, met licht getuite lippen. 

Therapie
Tenslotte kunt u meer grip op COPD krijgen door middel van therapie. Mogelijke doelen die tijdens therapie bereikt kunnen worden zijn:

  • verminderen van de kortademigheid 
  • verbeteren van het inspanningsvermogen en de fysieke activiteit 
  • verbeteren van de mucusklaring 
  • verbeteren van de kennis, het zelfmanagement en het vertrouwen om dingen te kunnen uitvoeren. 

Deze doelen kunnen worden bereikt door middel van bijvoorbeeld inspanningstraining, ademhalingsoefeningen en gezondheidsvoorlichting.  

Wat uw eigen doel is en hoe dat het best bereikt kan worden kan door middel van een intakegesprek met de therapeut naar voren komen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden kunt u een afspraak maken voor één van onze locaties bij Corpus Company.  

Foto dry needling behandeling.

Dry-Needling

”Dry-Needling, dat is toch dat ene met die naaldjes, net als acupunctuur?” en ”Mijn buurvrouw heeft dit ook gehad, dat moet ik echt laten doen bij de fysio zegt ze” zijn uitspraken die wij vaker horen in de praktijk als het gaat om Dry-Needling.

Verschil tussen Dry-Needling een Acupunctuur

Acupunctuur en Dry-Needling worden vaak als één gezien, alleen hebben ze een ander werkprincipe.
Waar Acupunctuur binnen zijn verschillende stromingen voornamelijk energiebanen of orgaanbeïnvloeding teweeg wilt brengen met meerdere naalden tegelijk in het lichaam, heeft Dry-Needling het oogpunt dat één naald per keer direct in een spierknoop, oftewel Triggerpoint (TrP) gezet wordt.

Wat is een Triggerpoint(TrP) precies?

Een TrP is een verhard deel van spiervezels van een spier, welke een herkenbare pijnuitstraling geeft die u in het dagelijks leven kan ondervinden. Deze pijn kan zeurend zijn, scherp op aanraking of juist een soort doofheid geven op het gebied van het TrP. Tevens kennen veel TrP een herkenbaar uitstralingsgebied binnen het lichaam.

Een voorbeeld: Wanneer op het schouderblad een TrP zit die wordt geprikkeld middels druk of belasting door werk, voelt u de herkenbare pijnklachten in de rechter onderarm en vingers ontstaan.

Mogelijkheden Dry-Needling

Dry-Needling is van toepassing voor de volgende klachten:

• Verminderde kracht in de spieren/gewrichten
• Verminderde beweeglijkheid van het lichaam/gewrichten
• Stijfheidsklachten door het gehele lichaam heen
• Pijnklachten met diverse uitingen(scherpe pijn, zeurende pijn, doofheid)
• Een doof gevoel op de huid

Al deze klachten kunnen uw gehele gemoedstoestand beïnvloeden. U kunt zich bijvoorbeeld futloos en moe gaan voelen, of geprikkeld vanwege de constante pijnklachten.

Dry-Needling is een veilige manier van behandelen welke aan strenge hygiënische eisen voldoet, zo moet het materiaal met een CE keurmerk worden beoordeeld om aan de normen te voldoen, en is een steriele preparatie van de huid ook een belangrijk aspect van het veilig ‘prikken’.

Sinds Mei 2019 beschikken wij, van Corpus Company, over een therapeut die de cursus Dry-Needling heeft gevolgd, en dit al met succes binnen de praktijk heeft kunnen toepassen.

Heeft u vragen over deze behandelwijze, neem gerust contact met ons op of spreek ons aan binnen de praktijk wat de mogelijkheden zijn van Dry-Needling voor uw klachtenbeeld.

Slaapproblemen

Ongeveer 30% van de Nederlanders heeft een slaapprobleem. Eén nacht slecht slapen is vervelend maar niet erg. Wanneer u langere tijd slecht slaapt kan dit echter voor veel meer problemen zorgen. Slaapproblemen die langere tijd aanhouden worden opgedeeld in drie soorten, namelijk:

  •  niet in slaap komen
  • niet door kunnen slapen
  • vroeg wakker worden

Gevolgen van slapeloosheid

Slecht humeur

Serotonine is een stof in de hersenen die verantwoordelijk is voor bepaalde emoties. Bij een chronisch slaaptekort veranderd het serotoninesysteem en kan men zich erg gestresst, somber of zelfs depressief voelen.

Concentratie- en geheugenproblemen

Wanneer men te weinig heeft geslapen. Nemen de concentratie- en geheugenproblemen toe. Te weinig slaap heeft hetzelfde effect als alcoholgebruik op de hersenen. Men reageert minder alert, kan minder goed de aandacht bij één taak houden en onthouden minder informatie. Dit kan zelfs gevaarlijk zijn wanneer men met grote machines werkt of auto rijdt.

Overdag slapen

Doordat men ‘s nachts niet voldoende heeft kunnen slapen proberen zij dat op een ander moment in te halen. Dit zorgt er echter voor dat er een vicieuze cirkel ontstaat. Het lichaam heeft dan voldoende energie opgedaan ‘s middags door even te slapen, waardoor het voorkomt dat ‘s avonds weer hetzelfde probleem ontstaat. Dit gaat zo door tot het ritme van slapen helemaal naar de middag is verplaatst.

Overgewicht

Uit verschillende studies onder volwassenen is gebleken dat mensen die ongeveer vijf uur per nacht slapen meer aankomen dan mensen die voor een langere tijd slapen. Dit komt onder andere doordat zij langer wakker zijn en dus vaker de mogelijkheid hebben om te eten. Zoals bijvoorbeeld ‘s avonds nog in de koelkast op zoek gaan naar wat lekkers.

Ook overdag eten mensen met een slaapprobleem meer. Het lichaam heeft behoefte aan energie en als dat niet uit slaap kan worden gehaald dan wordt het meestal uit eten gehaald. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer men één uur minder slaapt per nacht dat de volgende dag kan leiden tot ongeveer 140 kcal extra eten.

Oplossingen om slaapproblemen tegen te gaan

  • Zorg dat u overdag voldoende beweegt zodat het lichaam vermoeid is aan het einde van de dag. Zorg dat er een paar uur tussen sport en naar bed gaan zit, anders is het lichaam juist geactiveerd.
  • Probeer de vermoeidheid uit te stellen door ‘s middags niet te slapen, maar ‘s avonds een uurtje eerder naar bed te gaan.
  • Maak uw avondritueel ontspannend en zorg dat u geen schermactiviteiten (computer, telefoon, televisie) heeft een uur voor het slapen.
  • Ga in plaats daarvan een boek lezen, douchen, spullen klaarleggen voor de volgende dag. Luister muziek of
  • Houd het aantal activiteiten in de slaapkamer beperkt. Zodat het brein de slaapkamer associeert met slapen. Wanneer u regelmatig tv kijkt in de slaapkamer wordt de link snel gelegd in het brein en zal de link met het slapen vervagen.
  • Werken de bovenstaande punten nog niet? Maak een afspraak bij één van onze oefen- of fysiotherapeuten om ontspanningsoefeningen te leren voor het slapen.

Blessures bij kinderen

Veel kinderen zijn in hun vrije tijd bezig met buiten spelen, sporten en bewegen. Kinderen ontdekken en proberen vaak van alles uit. Hierdoor is het soms niet te vermijden dat er blessures ontstaan. Uiteraard kan dit ieder kind gebeuren, maar welke stappen kan je nu nemen zodat je kind zo snel mogelijk hersteld?

Hersteltijd

Over het algemeen herstellen kinderen gelukkig sneller van een blessure dan volwassenen. Dit heeft ermee te maken dat het weefsel, dus spieren, pezen en gewrichten zich nog beter kunnen aanpassen. Wel is een goede opbouw van de belasting essentieel, wanneer dit niet in acht wordt genomen kan dit zelfs klachten onderhouden.

Groeischijven 

Een andere factor die moet worden meegenomen is het feit dat de groeischijven nog volop in werking zijn. Dit brengt dan ook specifieke blessures en/of klachten met zich mee. Een voorbeeld hiervan is Osgood Schlatter, wat pijn net onder de knie veroorzaakt.

Motorische ontwikkeling

Een ander aspect dat mee moet worden genomen bij het behandelen van een kind met een blessure is de fase van motorische ontwikkeling. Wat moet een kind motorisch kunnen op zijn leeftijd? Pas na het beantwoorden van deze vraag kunnen oefeningen worden afgestemd op de motorische mogelijkheden die passend zijn bij de leeftijd van het kind.

Veel beweging

Het klinkt tegenstrijdig maar laat kinderen vooral veel bewegen, buiten spelen en sporten in hun vrije tijd. De afgelopen jaren is hierin een daling te zien en juist hierdoor is het van belang dat kinderen “leren” om buiten te spelen. Hierin leert een kind zijn eigen grenzen kennen en wat het kind lichamelijk wel en niet aan kan. Wanneer je weet over welke vaardigheden je beschikt en deze beheerst neemt de kans op en blessure ook af.

Wat te doen?

Al met al is het dus belangrijk om kinderen te stimuleren om te sporten en buiten te laten spelen. Zo leren ze hun grenzen en mogelijkheden kennen op motorisch gebied. Wanneer er toch een blessure ontstaat is deskundige begeleiding van belang omdat bij het herstel meerdere factoren meespelen. Hierbij moet met name de motorische ontwikkeling en groei in acht worden genomen. Het is dan ook verstandig een fysiotherapeut in te schakelen die ervaring heeft in het begeleiden van kinderen.

 

Houdingsproblemen bij kinderen

Smartphones, tablets en computers spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Ook kinderen en jongeren krijgen hier op steeds vroegere leeftijd mee te maken. Bijvoorbeeld voor school, door middel van sociale media of games. Helaas kan dit ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Zo komen steeds meer klachten voor door de toename van “beeldscherm” tijd. Deze klachten zijn vaak gerelateerd aan houdingsproblemen en een inactieve leefstijl. Spieren die betrokken zijn bij de houding zijn vooral de rug en buikspieren en de spieren rondom de nek en schouder. Door deze spieren te trainen en versterken kunnen klachten verminderen. De fysiotherapeut kan onderzoeken welke spieren een rol spelen bij de klachten van uw kind en aan de hand hiervan een oefenprogramma opstellen.Daarnaast spelen klachten zoals vermoeidheid en toename van gewicht een rol. Het is belangrijk om deze klachten serieus te nemen, zodat problemen op latere leeftijd worden voorkomen.

Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen. Hieronder volgen een aantal tips om toe te passen.

Probeer de tijd dat u kind achter een beeldscherm zit zoveel mogelijk te reduceren;
  • Stel regels op over het gebruik van smartphone, tablet en computer. Let hierbij op de duur en tijdstip van gebruik.
  • Probeer vlak voor het slapen gaan uw kind alle apparaten uit te laten zetten. Dit kan van invloed zijn op eventuele slaapproblemen.
Tips om de houding van uw kind te bevorderen kunnen zijn;
  • Het beeldscherm op ooghoogte plaatsen. Op deze manier verminder je spanning in de spieren rondom de nek en schouder
  • Zorg voor afwisseling in houding en probeer na een uur zitten vijf minuten te lopen. Zo belast je niet telkens dezelfde spieren en blijf je fysiek actiever.
  • Zorg voor een actieve houding en voorkom hangen. Actieve spieren zorgen voor meer stabiliteit.

Tot slot, maak het gezellig met elkaar zonder tablet, smartphone of laptop. Haal de spelletjes weer eens van zolder of ga samen buiten wat ondernemen, dat is leuk en ook nog gezond!

Fysiotherapie voor artrose in de basisverzekering

 

Vanaf januari 2018 heeft u recht op 12 behandelingen voor artrose in de knie en/of heup vanuit de basisverzekering. Wanneer u nog eigen risico over heeft, wordt het eerst hier van af gehouden. De 12 behandelingen worden jaarlijks vergoedt, dus niet per kalenderjaar.

Artrose, wat is dat nu precies? Tussen de kop en de kom van een gewricht bevindt zich een ‘smeer laagje’. Dit wordt kraakbeen genoemd. Wanneer dat kraakbeenlaagje slijt, spreken we van artrose. Dit kan gevolgen hebben dat er tussen de kop en de kom van het gewricht niet meer goed gesmeerd wordt. Wanneer een auto onvoldoende gesmeerd is, rijdt deze niet soepel. Zo werkt het ook met ons lichaam: wanneer het ‘smeerlaagje’ steeds dunner wordt (slijt), er is dus artrose ontstaan, kan het gewricht moeilijker bewegen. Het gewricht is niet meer goed gesmeerd, net zoals bij de auto en loopt daardoor verkeerd.

U kan hierdoor klachten ervaren als: stijfheid (met name in de ochtend als u wakker wordt), na ongeveer een half uurtje bewegen wordt de stijfheid minder. Maar na teveel belasting kan er pijn optreden. De knie kan een klikkend/krakend geluid maken. De pijn ontstaat vaak geleidelijk.

Artrose kan in elk gewricht ontstaan, maar het vaakst komt het voor in de knie.

Er zijn 5 gradaties om artrose aan te tonen. Bij graad 0 is er niks aan de hand, en bij graad 5 is er vrijwel geen kraakbeen meer. Wanneer er veel artrose is, is een operatie mogelijk. Er wordt dan een nieuwe knie geplaatst. Na zo’n operatie is het van belang dat u weer goed leert lopen en bewegen met de nieuwe knie. Hier kunnen wij u bij helpen door middel van oefeningen en advies. Fysiotherapie na een knie operatie wordt vanaf de 20e behandeling chronisch vergoedt voor een jaar vanuit de basisverzekering.

Herkent u zich in deze klachten? Wij als fysiotherapeuten kunnen u hier bij helpen om de klachten de verminderen.

Kraakbeen groeit helaas niet terug, maar wij kunnen u wel tips en oefeningen geven om met minder pijn door het leven te gaan en de ‘nieuwe knie’ uit te stellen. Uiteraard kunnen wij u ook helpen om te revalideren na een operatie.

 

Even voorstellen!

Misschien heeft u mij al zien rondlopen op de praktijk, maar ik wil mij toch graag nog even voorstellen: Ik ben Jorinde van Kaam en sinds kort werk ik bij Corpus Company Fysiotherapie. Naast het werk als fysiotherapeute doe ik de Master tot Manueel Therapeute. Hierbij kijk ik naar gewrichten, hoe deze bewegen en let ik op houdingen. Met bepaalde technieken kan ik de gewrichten beïnvloeden waar nodig is.

Ik zie u graag tegemoet in de praktijk op de Beemsterstraat of op een van onze andere locaties: ‘The Temple’!

Sport en bewegen met een chronische aandoening

Kinderen met een chronische aandoening

Voor de meeste kinderen is bewegen, buiten spelen en sporten heel vanzelfsprekend. Toch is er ook een groep kinderen waarbij dit lastiger gaat. Zo komen kinderen met een chronische aandoening obstakels tegen op het gebied van bewegen. Dit is zeker niet gek! Vanuit mijn ervaring als fysiotherapeut, weet ik dat er vaak vele mogelijkheden zijn om in beweging te komen. Daarnaast is het mogelijk om problemen bij het bewegen aan te pakken.

Deze groep kinderen ontwikkelen vaak een geheel eigen bewegingsstrategie. Op deze manier kunnen ze bepaalde activiteiten toch uitvoeren. De nadruk ligt er bij fysiotherapie dan ook op om zo’n strategie te ontwikkelen. Hierna is het zaak om zo efficiënt mogelijk te kunnen deelnemen aan alledaagse activiteiten. Hierbij is het zoeken naar wat het meest passend is voor het kind en de omgeving om het kind heen.

Sport

Met de komst van aangepast sporten ontstaan er voor deze groep steeds meer mogelijkheden om actief te worden, het wordt steeds vanzelfsprekender dat sport voor iedereen toegankelijk is. Kijk eens naar de toenemende populariteit van de paralympische spelen, zelfs prestaties op hoog niveau zijn mogelijk.

Creeëren van mogelijkheden

Zoals hierboven beschreven begint dit traject met het aanleren van een adequate bewegingsstrategie. Dit vraagt vaak om de nodige creativiteit en veel doorzettingsvermogen. Dit kan gezien worden als een topsport prestatie op zich! Naast het beheersen van bepaalde motorische vaardigheden is het voor deze groep kinderen misschien nog belangrijker om mee te komen met hun leeftijdsgenoten. Kinderen met een chronische aandoening worden vaak snel geholpen, het leren kennen en aangeven van je eigen grenzen is dus van belang. Naast aangeven wanneer je hulp nodig hebt, is het net zo belangrijk om te kunnen vertellen wanneer je iets wel zelf kan!

Ben of ken jij iemand met een chronische aandoening die zijn mogelijkheden op het gebied van bewegen of sport verder wilt ontdekken? Neem dat contact op met onze praktijk en wij begeleiden je graag.

Voor een litteken naar de fysiotherapeut?

Dat een litteken ontsierend kan zijn, vaak pijnlijk is en jeukt weet je vast wel. Maar wist je ook dat een litteken kan zorgen voor mobiliteitsproblemen, rugpijn of pijn in gewrichten?

Dat komt omdat een litteken niet alleen ‘op’ de huid zit. Een litteken gaat zo diep als de wond ooit was. Bijvoorbeeld na een nieuwe heupoperatie, het mes is tot op het bot gegaan. De operatiesnede is door de huid, vetweefsel, bindweefsel, spieren, bloedvaatjes en nog veel meer gegaan. En in elk stukje weefsel treedt genezing op, maar dan wel met littekenmateriaal.

En juist dat littekenmateriaal is venijnig; om de wond te hechten is litteken weefsel extra sterk! Fijn, want dan gaat de wond niet nog een keer open. Maar ook minder fijn omdat de sterkte er ook voor zorgt dat het litteken stugger wordt. Omdat het littekenweefsel stugger en sterker is dan ander weefsel, bijvoorbeeld je huid, beperkt het de bewegingen rondom het litteken. Je huid schuift minder goed mee met bewegingen, wat kan zorgen voor een trekkend en irriterend gevoel. Dieper in je lichaam, trekt het littekenweefsel aan je onderliggende huidlagen en andere weefsels. Ook na een nieuwe knie- of heupoperatie kan juist het litteken ervoor zorgen dat de revalidatie niet optimaal verloopt; de mobiliteit in het gewricht verbeterd niet en de pijn aan blijft houden.

En hier komt de fysiotherapeut om de hoek kijken, als specialist in bewegen kijken zij naar alle vormen van beweging; niet alleen naar de manier van lopen, of hoe een gewricht beperkt wordt door aangedane kapsels banden of spieren, maar ook naar de mogelijke bewegingsbeperking tussen de lagen weefsels, veroorzaakt door littekenweefsel.

Door het gebruik van diverse massage en fysiotherapeutische technieken wordt zowel het litteken zelf als het bindweefsel rondom het litteken losgemaakt. Na de behandeling wordt er getapet om de doorbloeding te blijven stimuleren de verkregen soepelheid te behouden. De behandeling zelf kan licht pijnlijk zijn, vooral de eerste keer kan het een stekende pijn geven op de plek zelf, deze is meestal direct na de behandeling verminderd of helemaal over. Deze behandeling wordt 1 of 2 keer in de week herhaald en duurt in totaal enkele weken.

Zo ervoer ook mevrouw van Beersen hoeveel invloed haar litteken na een schouderoperatie op haar leven had;

“Per toeval kwam de therapeut van Corpus Company erachter dat ik klachten had aan mijn andere arm dan waar ik eigenlijk voor kwam. Na een schouderscopie (kijkoperatie) aan mijn linkerarm kwam ik bij Bente onder behandeling, haar viel op dat ook mijn rechterarm niet goed bewoog en beperkingen had. Zo ging bijvoorbeeld met bovenhandse bewegingen mijn sleutelbeen zover omhoog dat ik het er dagenlang  benauwd van had. Aan deze arm had ik jaren geleden een operatie gehad wat een flink litteken achter gelaten. Ook kon deze arm niet helemaal omhoog en kon ik er niet goed op liggen. Het bleek dat het litteken (wat erg fors was omdat deze arm niet met een kijkoperatie geopereerd was) zo verkleefd was dat ik daardoor niet mijn arm goed omhoog kon brengen waardoor ik mijn sleutelbeen ging forceren. Al direct na de eerste behandeling merkte ik een wereld van verschil, mijn arm ging soepeler bewegen en van mijn sleutelbeen heb ik nooit meer last gehad. Uiteindelijk zijn we maar een paar behandelingen hiermee bezig geweest.”

Maar ook na een buikoperatie, zoals een keizersnede, kan zo een heftig bindweefsel ontstaan dat de verklevingen die ontstaan rondom het litteken chronische lage rugklachten veroorzaken. Fysiotherapeut Bente Sevenhuijsen van Corpus Company: “Elke keer dat ik in een behandeltraject ook een litteken behandel sta ik versteld van de resultaten. Zelfs littekens van 30 jaar oud kunnen zoveel invloed hebben dat het eigenlijk vreemd is dat er zo weinig mee wordt gedaan. Patiënten met jarenlange aanhoudende klachten gaan in 2-3 behandelingen met sprongen voorruit, de pijn die jarenlang hun leven heeft beheerst wordt ineens significant minder. Het geeft mensen weer energie om hun oude hobby’s op te pakken waar ze door de pijn mee moesten stoppen. Dat is fantastisch om mee te maken, zowel voor de patiënt als voor de therapeut’.

Benieuwd of wij iets voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende informatie of voor het maken van een afspraak. Dit kan zonder verwijzing van de huisarts en wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Corpus Company Fysiotherapie Purmerplein

Beemsterstraat 42-HS
1023 TM Amsterdam
0202297869

www.corpuscompany.nl

vragen@corpuscompany.nl