Bewegen tegen corona

Jaarlijks kost lichamelijke inactiviteit, dus te weinig bewegen, aan 5.3 miljoen mensen wereldwijd het leven. Deze mensen overlijden aan ziekten die gerelateerd zijn aan lichamelijke activiteit, zoals diabetes type 2, obesitas (overgewicht) en hart- en vaatziekten. Dit zijn juist de groepen die nu extra kwetsbaar zijn voor de complicaties van een Covid-19 infectie, stelt neurowetenschapper Erik Scherder, ook wel bekend als de ‘hersenprofessor’. 

Erik Scherder geeft aan dat uit internationale studies blijkt dat inspanning beschermt tegen de complicaties van corona. Inspanning hoort bij een actieve leefstijl, dus ook voldoende slaap en gezonde voeding is hierbij essentieel. Zodra je matig intensief beweegt, dan maakt je lichaam meer t-cellen en nk-cellen aan die virussen kunnen bestrijden. Maar let wel: matig intensief is niet van je bank naar je koelkast, maar een iets zwaardere inspanning zoals een paar keer de trap oplopen of flink doorstappen tijdens een wandeling.  Ook revalidatiearts Rienk Dekker stelt dat de kans op het krijgen van een Covid-19 infectie groter wordt bij overgewicht en inactiviteit. Bewegen heeft invloed op het voorkomen van ziekten, maar ook gaat het de verergering tegen en vermindert het gevolgen van een ziekte. Op die manier wordt bewegen ingezet als medicijn. Al te meer reden om toch maar van die bank af te komen. 

Maar makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Door de corona maatregelen worden we geacht meer thuis te blijven, wat bij de meeste mensen direct gepaard gaat met meer op de bank zitten of achter de computer. Terwijl dat juist het risico op ziek worden van corona vergroot. Daarom hebben we bij Corpus Company onze online beweeggroep in het leven geroepen. Geheel gratislaagdrempelig en gemakkelijk. Iedereen mag meedoen, van jong tot oud. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone of tablet en een emailadres om je aan te melden. Vanuit huis volg je dan een online beweegtraining, begeleid door de oefentherapeut. Zo verzorgen wij twee keer per week een lichamelijke training gewoon bij je in huis: op dinsdag en donderdag om 11.00 uur in de ochtend. 

Bronnen: 

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschappers-drukken-ons-op-het-hart-nederlanders-blijf-in-beweging~a657189d/

Lc.nl ‘Bewegen is hét antwoord op het coronavirus’, aldus neurowetenschapper Erik Scherder 

Revalidatiemagazine.nl Actieve gezonde leefstijl juist nu belangrijk 

Haal je schouders niet op voor schouderklachten!

Schouderklachten komen veel voor in Nederland. De redenen hiervoor kunnen heel uitlopend zijn: je kan schouderklachten krijgen door zware inspanningen, zwaar fysiek werk en ook lang zittend werk achter de computer. Ook is het bij schouderklachten vaak het geval dat er niet één oorzaak is voor de klachten, maar een samenvoegsel van diverse factoren welke de klachten veroorzaken. Een voorbeeld daarvoor is dat er bijna nooit maar één spier minder goed functioneert waardoor pijn ontstaat, maar vaak zijn het meerdere spiergroepen in combinatie met een bepaalde houding welke voor problemen rondom de schouder kan veroorzaken. 

De schouder bestaat ook niet uit één gewricht, maar er zorgen meerdere gewrichten en botten voor de beweging van de schouder. Dit geldt ook voor de spieren rondom deze gewrichten en botten. Dit zorgt ervoor dat bij iemand met schouderklachten, de oorzaak van de klachten heel wisselend kan zijn met die van een ander persoon.  

Het gewricht welke zorgt voor de grootste beweging in de schouder is dit tussen het schouderblad en de bovenarm. De vorm van dit gewricht is zo gemaakt dat de schouder eigenlijk alle kanten op kan bewegen. De kop is groter dan de kom. Een nadeel van deze gewrichtsvorm is dat de kans dat het gewricht uit de kom kan schieten, wat meer aanwezig is dan bij andere gewrichten in het lichaam. Bij de meeste andere(grote) gewrichten zoals de heup, is de kom groter dan de kop, waardoor het gewricht veel minder snel uit de kom kan schieten. 

Zoals al eerder genoemd kunnen schouderklachten op verschillende manieren ontstaan. Door een zware fysieke inspanning waardoor er een overbelasting optreedt, maar ook door langdurig één bepaalde houding of handeling te herhalen kan er een overbelasting optreden. Dit gebeurt redelijk vaak in het schoudergebied omdat het een erg beweeglijk gewricht is, of beter gezegd, de schoudergordel. Dat is de benaming voor de verschillende gewrichten welke zorgen voor de bewegingen van de schouder.  

Bij schouderklachten komen vaak nek en rugklachten kijken, omdat deze lichaamsgebieden meewerken aan de bewegingen voor de schouder in zijn geheel. Zo kan om deze reden problemen in de nek en rug de schouder beïnvloeden, en andersom.  

Wij zien veel mensen in de praktijk met nek en schouderklachten. Vaak komt het bij deze patiënten door een verkeerde werkhouding, waardoor er over een langere periode een verkeerde belasting op de schouders is gekomen, wat een overbelasting heeft kunnen veroorzaken. Onze opdracht is om goed te kijken waar de klachten door zijn ontstaan, en welke gebieden in het lichaam hierdoor zijn beïnvloed. Dit om een goed beeld van de klachten te krijgen, en ook gericht en effectief te kunnen behandelen. Elk behandelplan wat wij maken is uniek en op u als patiënt individueel afgestemd, met gezamenlijk besproken doelen en verwachtingen. 

Thuis oefenen: doe het, maar doe het goed (deel 1)

We zitten in deze tijd allemaal in hetzelfde schuitje: veel thuis zitten, werken op een in elkaar geknutselde werkplek en weinig kunnen sporten. Gelukkig is er hierdoor ook veel ruimte voor creativiteit. Hopelijk heb je onze filmpjes al gezien met allerlei oefeningen die je thuis kunt doen. En heb je je al aangemeld voor ons online beweeggroepje? 

Thuis oefenen betekent oefenen zonder supervisie. De fysiotherapeut of oefentherapeut kijkt het grootste deel niet live met je mee: is de kwaliteit van de beweging goed, klopt de uitvoering en ben je niet aan het overbelasten? Dit stuk is er om je even te helpen met een paar basics die altijd gelden tijdens welke oefening dan ook! We behandelen het lichaam van onder naar boven en in deze blog begin ik met de voeten. 

Stap 1 – De voeten 

Deze stap geld wanneer je oefeningen doet in staande positie. Staand zijn je voeten immers de basis van je lichaam, hier rust jouw hele lichaamsgewicht op. Aan de onderzijde van je voet heb je een aantal kleine voetspiertjes die zouden moeten zorgen voor een actieve voetboog om belasting van bovenaf op te vangen en te verdelen over de vele voetgewrichtjes. Bij veel mensen zijn deze voetspiertjes niet meer zo actief, dan krijg je een zogeheten “platvoet”.  
Doe jij een staande oefening, zoals een squat, begin dan met het activeren van deze voetboog. Dit gaat als volgt: 

  1. Sta met je voeten op de breedte die nodig is voor de oefening, bijvoorbeeld heup- of schouderbreedte. 
  1. Wijs de tenen heel licht naar buiten, ze hoeven niet kaarsrecht naar voren te staan. 
  1. Zorg ervoor dat je knieën niet in het “slot” hangen: buig ze licht en actief. 
  1. Druk de onderkant van de teentoppen in de grond, alsof je de grond wilt klauwen. Als het goed is merk je meteen dat de binnenboog van je voet wat omhoog gaat. De druk komt dan automatisch wat meer op de buitenrand van je voet terecht. 
  1. Meestal gebeurt het vanzelf: je knieën wijzen licht naar buiten, richting je kleine tenen. Als dit niet vanzelf gaat, probeer dit dan actief te doen, maar overdrijf niet: het is een subtiele beweging. 

Let op: bij het klauwen van de tenen mag de grote teen niet loskomen van de grond. Deze moet altijd contact houden met de ondergrond.                          

Fout: ingezakte voetbogen  
Goed: geactiveerde voetbogen

Als je bovenstaande punten stapsgewijs volgt met iedere oefening dan zorg je voor een stabiele en actieve basishouding. Volg de stappen ook als je oefeningen op één been doet. Dan kun je ze uiteraard alleen bij het standbeen uitvoeren. Ook bij sprongvormen is het belangrijk de voetboog te activeren bij de landing. Juist dan komt er veel belasting op de benen en is de schokdemping die een actieve voetboog verzorgt heel belangrijk om je gewrichten te beschermen. 

Heel veel succes met oefenen en klauw-ze! 

Corpus Company levert eerste Corona therapeut in groot Amsterdam.

Wij zijn heel trots dat Bente gisteren is geslaagd voor haar examen als officieel geregistreerd corona therapeut via chronisch ZorgNet. Via de zorgzoeker van Chronisch ZorgNet (https://chronischzorgnet.nl/nl/zorgzoeker) is Corpus Company met haar drie locaties in Amsterdam en Purmerend de eerste in de regio groot Amsterdam en Waterland die deze specifieke doelgroep kan behandelen.

Certificaat Bente Corona Therapeut Chronisch ZorgNet

Chronisch ZorgNet is hét landelijke netwerk van ruim 2200 gespecialiseerde therapeuten die gesuperviseerde beweegtherapie en leefstijlbegeleiding bieden aan mensen met perifeer arterieel vaatlijden, long- en hartaandoeningen.

Na besmetting door het COVID-19 virus en eventuele opname op een intensive care of verpleegafdeling mag je weer naar huis. Tijdens een opname gaan onder andere je spieren heel snel achter uit. Het oppakken van je normale leven vraagt daarom een goede begeleiding. Een corona therapeut is de specialist om je hierbij de ondersteunen.

De revalidatie na opname in een instelling is een intensief traject dat bestaat een gecombineerde behandeling op maat die gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op afstand wordt uitgevoerd. Voor behandeling is een verwijzing van specialist nodig. Wij staan in direct contact met alle verwijzers en stemmen dit onderling af.

Aanmelden kan via deze link https://corpuscompany.nl/reserveren maar bellen op 020 – 229 7869 en mailen via vragen@corpsucompany.nl kan vanzelfsprekend ook.

Werk goed, werk verantwoord!

Sinds de Coronacrisis zitten wij als Nederlanders nog meer op één plek dan daarvoor. De meeste mensen met een kantoorbaan hoeven niet te reizen, wat ook een vermindering van lichamelijke beweging als gevolg heeft. Op de lange termijn (soms ook op korte termijn bij grote veranderingen) kunnen daar lichamelijke klachten bij ontstaan. Denk aan een stijve nek, een rug die ‘vast’ zit of stijf aanvoelt of last van de onderrug. Wanneer je deze klachten ervaart, loop je al sneller een rondje of sta je even op uit je stoel dan wanneer je geen klachten ervaart. 

Door het thuiswerken, werken met de kinderen thuis voor school en het minder kunnen doen van recreatieve zaken zoals sporten, bootcamp of op het terras zitten maken we meer zituren achter elkaar dan dat we gewend zijn. Des te belangrijker is het om je lichaam gezond te houden, ook in de zin van spieren en gewrichten (het bewegingsapparaat). 

Hieronder geven wij een aantal tips om jezelf in deze tijd van de Coronacrisis (en ook daarna weer op kantoor) fit te houden: 

  • Kijk naar de opbouw van je werkplek. Vooral nu thuis geïmproviseerde bureaus en werkplekken gemaakt moeten worden, ga je sneller verkeerd zitten, waardoor je eerder klachten kan ervaren. Hier de belangrijkste punten voor je werkhouding: De bovenste rand van je monitor wil je op ooghoogte hebben wanneer je recht naar voren kijkt als je zit. Ten tweede wil je je armen kunnen laten leunen op de tafel of op een stoel met leuningen, waardoor je schouders beter kunnen ontspannen. Dit voorkomt dat je voorover gaat leunen na een tijdje en je een stijve nek/rug gaat krijgen. Ten derde is de zithoogte van je stoel belangrijk. Wanneer deze goed staat, zijn de voorgaande 2 punten vaak ook in goede positie. 

Het laatste is het gebruiken van je rugleuning, hierdoor ga je minder snel voorover leunen. 

  • Probeer elk uur even op te staan, kort te lopen of even iets anders doen. Dit doen veel mensen al wanneer ze last krijgen van de nek en de rug, maar je wilt dit structureel doen om de klachten te voorkomen. Wanneer je het gaat doen wanneer er al klachten zijn, ben je eigenlijk al te laat. 
  • Het kan zijn dat je scherm erg fel staat, waardoor je last kan krijgen van je ogen. Hierdoor kan je onbewust nog meer naar je scherm gaan leunen, wat weer uitkomt op belastende houdingen voor je rug en nek. Hierbij kan de helderheid van je scherm misschien een rol spelen. Kijk na of deze niet te fel staat. 
  • Hoofdpijn is ook niet vreemd bij het veel achter de computer of laptop zitten. Het even stoppen met het werk is 1 ding, jezelf goed blijven hydrateren is ook belangrijk. Zet bijvoorbeeld een kan van 1,5 of 2 liter in de buurt, en probeer deze aan het eind van de dag op te hebben gedronken. 

Vragen en/of hulp? 

Ook in deze crisis tijden kunnen wij je helpen! Wij kunnen telefonisch of via de webcam een consult inplannen om herkenbare klachten te begrijpen en te verhelpen. Je kunt ons bereiken op 020 – 2297869 of maak direct online een afspraak via https://corpuscompany.nl/afspraak-maken

Maak het of kraak het!

Artrose is een begrip wat veel voorkomt in de medische en paramedische wereld. Cijfers uit 2018 tonen aan dat er globaal 1,5 miljoen mensen in Nederland vanuit de (huis)arts de diagnose artrose kregen. Maar wat is nou precies artrose, waarom krijg ik artrose en wat kan er tegen artrose gedaan worden? Op deze vragen willen wij graag antwoord geven in dit stuk. 

Voordat artrose begrijpelijk wordt is het belangrijk te weten waar artrose zich kan bevinden. Eigenlijk is dat in elk gewricht in je lichaam. Een gewricht is de verbinding tussen 2 afzonderlijke botten in het lichaam, met een bindweefsel om de 2 botten heen (een gewrichtskapsel genoemd). Op de uiteinden van de botten zit een stukje kraakbeen, dat dient als schokdemper en is een soort beschermingslaagje voor je botten. Binnen het gewricht zit ook een vloeistof, synovia genoemd. Dit kan je zien als een smeersel voor je gewricht, waardoor het soepel beweegt. 

Artrose houdt simpel gezegd in dat het kraakbeen in het gewricht van één of beide botten aan het slijten is. Dit is een natuurlijk proces en iedereen krijgt ermee te maken. De reden dat veel mensen er meer last van hebben dan bij een gewone slijtage het geval is, kan komen door het werk wat iemand gedaan heeft jarenlang waardoor er bepaalde gewrichten meer belast worden. 

Artrose is er in verschillende maten, uitgedrukt in gradaties 1 t/m 4. Graad 1 is een normaal slijtageproces wat bij iedereen die ouder wordt plaatsvindt, graag 4 betekent dat er geen kraakbeen meer aanwezig is binnen het gewricht en dus het bot over elkaar heen kan schuiven. 

Ook kunt u het als het ware voelen ‘kraken’ in de knie, alsof er iets van grind inzit. Dit is niet letterlijk het bot wat over elkaar heen schuift, maar u kunt de gewrichtsvloeistof voelen. Omdat het gewricht niet meer optimaal kan functioneren, kunnen er in de vloeistof een soort gasbelletjes ontstaan, waardoor de luchtdruk binnen en buiten het gewricht niet meer gelijk is. Zie dit als een soort vacuüm. 

Wanneer u door de arts of door tegenwoordig de fysiotherapeut de diagnose ‘artrose’ hebt gekregen (voor 100% bevestiging dient er altijd een Röntgenfoto gemaakt te worden) opent dat een pad naar een bepaalde regeling binnen de zorgwet in Nederland. Sinds 2018 mag een patiënt met de diagnose artrose van knie of heup, 12 behandelingen ontvangen uit de basisverzekering, zonder dat iemand daar direct voor dient te betalen bij de praktijk of dat uw aanvullende verzekeringen gebruikt worden. Opmerking hierbij is dat de 12 behandelingen van uw eigen risico afgaan als deze nog niet volledig is gebruikt. 

Fysiotherapie kan u helpen om de spieren en pezen rondom de gewrichten waar de artrose zich bevindt, te versterken. Hierdoor zal het gewricht weer beter bewegen en minder frictie geven dan voorheen. Dit resulteert in vermindering van klachten zoals pijn en stijfheid. 

Vragen en/of hulp? 

Neem gerust contact op. Wij plannen dan telefonisch of via de webcam een consult in. Je kunt ons bereiken op 020 – 2297869 of maak direct online een afspraak via https://corpuscompany.nl/afspraak-maken

Die chronische indicatie, wat is dat precies?

Bij bepaalde aandoeningen, of fysiotherapie die nodig is na een operatie, is er de mogelijkheid om voor een langere periode fysiotherapie te krijgen. Dit gaat dan over de Chronische indicatie Fysiotherapie. 

De regels zijn alleen vaak erg onduidelijk, wat kan resulteren in onverwachte kosten voor de patiënt. Er zitten namelijk wat voorwaarden aan deze Chronische indicatie Fysiotherapie. Hieronder globaal uitgelegd wat de chronische indicatie Fysiotherapie inhoudt: 

De Chronische Fysiotherapie is beschikbaar voor mensen welke een operatie in het ziekenhuis of kliniek hebben ondergaan, of een aandoening hebben/hebben gekregen waar voor een lange periode paramedische zorg bij gebaat is. Voorbeelden zijn een operatie na een nieuwe knie of heup, een gebroken enkel zonder operatie of mensen met een scoliose(een vergrote kromming van de rug, waardoor het lichaam niet functioneert als dat het zou moeten in de zin van bewegen). Deze aandoeningen zijn terug te vinden op de lijst Borst.  

Er zijn ook verschillende periodes voor hoelang je Chronische Fysiotherapie krijgt, zo kan dat 6 maanden zijn, 12 maanden of zelfs jaren. Wanneer iemand voor de chronische indicatie in aanmerking komt, vallen de behandelingen binnen de basisverzekering. Vanaf de 21e behandeling die u krijgt voor een aandoening vallen de behandelingen in de basisverzekering. De eerste 20 zijn uit de aanvullende verzekering of dient u uit eigen zak te betalen. 

Nu komt het gedeelte wat betreft mogelijke kosten: behalve een basisverzekering, welke in Nederland voor iedereen verplicht is, kan je je nog aanvullend verzekeren voor diverse zaken, zoals bijvoorbeeld fysiotherapie. Wanneer u dan naar de fysio gaat, kan deze middels een paar nagevraagde gegevens van u kijken hoe u bent verzekerd en in welke mate u aanvullend bent verzekerd. Wanneer u aanvullend verzekerd bent, krijgt u voor dat jaar(1 januari-31 december) dat aantal behandelingen vergoed zonder hier nog extra voor te betalen aan de verzekeraar of de praktijk waar u onder behandeling bent.  

Samen met de chronische indicatie ontstaat onderstaand voorbeeld: 

Stel u wordt 20 april geopereerd aan een nieuwe knie, en 26 april kan u terecht bij de fysiotherapeut (of deze komt aan huis, dat is op dit moment niet een heel belangrijk verschil). Dan gaat de chronische indicatie voor een nieuwe knie(1 jaar) in op de dag dat u de eerste behandeling heeft met de fysiotherapeut, dus 26 april. U heeft 16 behandelingen in het aanvullende pakket. Dan zijn in dit voorbeeld de 1e 16 behandelingen van het traject uit het aanvullende pakket, en de laatste 4 moet u uit eigen zak betalen. Vanaf de 21e behandeling vallen de behandelingen binnen de basisverzekering. Wanneer de behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed worden, wordt nog wel het eigen risico aangesproken (voor zover dat nog niet op is door medicatie etc.). Elk nieuw jaar(1 januari-31 december) doet de verzekeraar met de behandelingen uit de basisverzekering een beroep op uw eigen risico. 

Hopelijk heeft u nu een iets duidelijker beeld wat de Chronische indicatie Fysiotherapie inhoudt. 

Vragen en/of hulp? 

Neem gerust contact met ons op. Wij telefonisch of via de webcam een consult inplannen om herkenbare klachten te begrijpen en te verhelpen. Je kunt ons bereiken op 020 – 2297869 of maak direct online een afspraak via https://corpuscompany.nl/afspraak-maken

Zorg thuis goed voor je fascia!

Wat gebeurt er in je lichaam als je meerdere uren thuis zit te werken, eventueel achter de computer of tablet? Om dit te begrijpen neem ik je graag mee naar het woord “fascia” (spreek uit als: fashja). Fascia is bindweefsel en dat zit overal in je lichaam: van je oren tot in je pezen en zelfs als hele dunne laagjes tussen je spiercellen.
Stel je voor: je zit thuis achter een bureau. Vaak merk je met een aantal uur, soms zelfs sneller, dat er wat begint te zeuren: de spieren in je nek, of in je lage rug. Soms krijg je zelfs hoofdpijn. Veel mensen zakken onderuit wanneer ze langer achtereen zitten. De spieren aan de achterkant van je wervelkolom (je rug) en boven op je schouders naar je nek worden al die tijd op rek gebracht. Voor eventjes vinden spieren en bindweefsel (fascia) dat niet erg, ze kunnen snel terugveren naar hun oude positie. Blijf je langer in deze positie zitten, dan zullen er zich in de spieren knopen gaan vormen, de zogeheten triggerpoints, die pijnlijk kunnen zijn. Maar ook de fascia past zich aan. Deze wordt langzaam maar zeker steeds verder uitgerekt, waardoor het vocht eruit trekt en het weefsel strak en gespannen wordt en gaat verkleven. Hierdoor verliest het ook zijn functie.
Gelukkig zijn deze verschijnselen omkeerbaar! Ik zal je een aantal praktische en simpele oefeningen geven om ervoor te zorgen dat je spieren en fascia lekker soepel blijven. De oefeningen zou je elk uur moeten doen, om het half uur is zelfs nog beter!

Oefening 1

Ga op het puntje van je stoel zitten, zodat je bovenbenen helemaal vrij zijn. Rol dan eerst je bekken naar voren en maak een holle onderrug. Maak je hele wervelkolom lang en duw je borst vooruit. Hiermee keer je de ingezakte bolle houding om. Houd deze stand een paar tellen vast en rol dan je bekken terug naar neutrale positie. Herhaal dit 15 keer.

Oefening 2 

Ga in een opgestrekte houding zitten: bekken iets voorover gekanteld, lage rug licht hol, borst vooruit en wervelkolom lag maken (achterhoofd naar plafond). Beweeg vervolgens beide armen zijwaarts naar achteren en trek hierbij vooral je schouderbladen flink naar elkaar toe, alsof je ertussen een walnoot probeert te kraken. Houd deze stand een paar tellen vast en ontspan dan weer. Ook deze oefening 15 keer herhalen.

Oefening 3 

Ga weer in de opgestrekte houding zitten (zie oefening 2). Trek vervolgens je kin in, recht naar achteren, alsof je een onderkin probeert de maken. Houd deze stand een paar tellen vast en ontspan dan weer. Belangrijk is om niet omhoog of omlaag te kijken, je ogen houden de horizontale stand vast. Herhaal deze oefening 15 keer. 

Ga lekker met deze oefeningen aan de slag en zorg zo dat je fascia soepel blijft! 

Vragen en/of hulp? 

Geen probleem wij helpen je graag! Wij kunnen telefonisch of via de webcam een consult inplannen om herkenbare klachten te begrijpen en te verhelpen. Je kunt ons bereiken op 020 – 2297869 of maak direct online ene afspraak via https://corpuscompany.nl/afspraak-maken

Blijf thuis, oefen thuis!

De technologie van tegenwoordig heeft ons veel gemak en voordelen bezorgd. Helaas zijn er ook mindere punten door deze ontwikkelingen te zien, voornamelijk gericht op lichamelijke klachten als gevolg van het (langdurig)gebruik van deze technologie. Dan gaat het nog niet over de hevige pijnklachten, maar vaak over kleine zeurende ‘pijntjes’ waarvan je denkt: oh dat trekt wel weer weg. In de tijd van de Coronacrisis zullen dit soort problemen alleen maar meer ontstaan door het vele thuis zitten. 

Een voorbeeld kan zijn: de hele dag op de bank hangen met je telefoon. Het kan erg rustgevend zijn, even lekker relaxen. Alleen onbewust lig je zo een paar uur, en al die tijd kunnen je nek en rug in een belastende houding liggen. Je merkt dat niet zozeer op omdat de bank vaak een demping geeft voor de houding en je afleiding in je telefoon zorgt dat je minder snel voelt dat je niet goed ligt. 

Een ander voorbeeld is dat je door het scrollen door je tablet en smartphone wat last kan krijgen van je pols en/of duim. Deze leveren zonder dat je het doorhebt veel meer inspanning dan normaal wanneer je je dagelijkse dingen doet. Dat klinkt een beetje vreemd, maar het lang één houding aanhouden en het maken van veel kleine dezelfde bewegingen, is zwaarder dan de hele dag in beweging zijn. Dit komt doordat de spieren bij het vasthouden van een smartphone en het swipen op een scherm de hele tijd één bepaalde houding of beweging maken. Dit kost meer energie voor spieren dan dat je de hele dag er mee bezig bent. In deze situatie gebruik je afwisselend meer spieren met ontspanning ertussendoor, waardoor de spieren meer in balans werken dan lang één houding vol te houden. Er ontstaat dus eigenlijk een overbelasting zonder dat je er erg in hebt. 

Er zijn een aantal oplossingen voor de bovenstaande problemen: 

  1. Niet te lang achter elkaar met je telefoon of tablet bezig zijn. Het spreekt voor zich en je hoort het altijd, maar dat is niet zonder reden. Niet alleen omdat je spieren dan kunnen ontspannen, maar ook je hersenen krijgen andere prikkels als je even stopt met je beeldscherm activiteit. Ten slotte scheelt het voor vermoeide ogen, door regelmatig een pauze te nemen. 
  1. Oefeningen. Op onze facebook pagina en Youtube kanaal hebben wij diverse staan die u thuis makkelijk kan meedoen met ons. Dit zorgt voor een betere doorbloeding, en geeft wat variatie om de werkdag thuis fitter en leuker door te komen. 
  1. Wanneer je met een smartphone of pc bezig moet zijn voor werk, houd dan je werkhouding in de gaten. Ook hiervoor hebben wij oefenfilmpjes op onze Facebook pagina en Youtube kanaal staan, welke je kunnen helpen om soepel te blijven tijdens je werk, en zo minder snel lichamelijke klachten, of ‘pijntjes’ te ontwikkelen. 

Bovenstaande tips kunnen dus helpen om de pijntjes minder te laten worden en om ze überhaupt te voorkomen! 

Vragen en/of hulp? 

Geen probleem, wij helpen je graag! Wij kunnen telefonisch of via de webcam een consult inplannen om herkenbare klachten te begrijpen en te verhelpen. Je kunt ons bereiken op 020 – 2297869 of maak direct online een afspraak via https://corpuscompany.nl/afspraak-maken